Några viktiga saker att tänka på:

  • Vem (vilken målgrupp) är det som ska använda tjänsten? Att  involvera de faktiska målgrupperna är viktigt för att få fram en bild av behovet. Först då kan du säkerställa ett matchande juridiskt stöd med hög användarnöjdhet. 
  • Bjud in tänkbara leverantörer till en visning. Med fördel deltar här representanter från olika förvaltningar.
  • Hur säkerställs kvaliteten på exempelvis det bearbetade materialet i tjänsterna? 
  • Hur ser juridisk rådgivning, kundsupport och kundservice ut under avtalstiden? Ingår detta? 
  • Ta gärna in referenser från kunder som har använt tjänsten under en längre tid! 
  • Är kravställningen motiverad utifrån det faktiska behovet? 
  • Det kan också vara värt att reflektera över om situationen kräver en annonserad upphandling eller om det är mer lämpligt med inköp i annan
    form. 
     Direktupphandling

Hör av dig till oss så hjälper vi dig med din upphandling av rättsdatabas och/eller frågor ni har kring detta.